تمیز کننده کاغذ دیواری

تمیز کننده کاغذ دیواری
دسته بندی مقالات
برچسب ها

کاغذ دیواری طرح های متنوعی دارد و نصب آن نسبتا آسان است. با این حال، حتی بادوام ترین مواد نیز می توانند در طول زمان محو شوند و حتی آسیب ببینند، به خصوص با عدم تمیز کردن و نگهداری خوب. علاوه بر گرد و غبار و لکه های غذا، ردپاها و آثار مداد رنگی نیز می توانند ظاهر بی عیب و نقص کاغذ دیواری را به خطر بیندازند. و هر چه بیشتر روی مواد باقی بمانند، حذف آنها سخت تر خواهد بود.

آیا کاغذ دیواری خانه شما کهنه به نظر می رسد؟ با گذشت زمان، رطوبت و گرد و غبار کاغذ دیواری شما تغییر رنگ داده و نسبت به روزی که آن ها را چسبانده بودید، تیره تر کنند. کاغذ دیواری در آشپزخانه می تواند با پخت و پز، دود و روغن های تبخیر شده پوشانده شود و سطحی چسبناک ایجاد کند که گرد و غبار به راحتی روی دیوار می چسبد و سایه می اندازد و در عین حال، کاغذ دیواری هایی که در معرض رطوبت زیاد و پاشیده شدن آب هستند، ممکن است در نقاطی به حاتت کپک زده درآیند.

اگرچه همه کاغذ دیواری ها برابر نیستند. و این بدان معناست که صاحبان خانه با یک کار چالش برانگیز روبرو هستند، چگونه کاغذ دیواری خود را بدون آسیب رساندن به آن تمیز کنند؟

خوشبختانه، می‌توانید با چند روش نسبتاً ساده که در زیر به آنها اشاره شده است، لکه‌ها را از روی کاغذ دیواری ها پاک کنید. مطمئن شوید که نوع خاص پوشش دیوار خود و توانایی های آن را در نظر بگیرید، سپس به خواندن ادامه دهید تا نحوه تمیز کردن موثر کاغذ دیواری را بیاموزید.

نحوه پاک کردن کاغذ دیواری

برای تمیز کردن کاغذ دیواری، مراحل زیر را می‌توانید انجام دهید:

  1. پاک کردن سطح: در ابتدا باید سطح دیواری را پاک کنید. برای این کار می‌توانید از محلول آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید. مخلوط را روی یک اسفنج بریزید و به آرامی روی سطح دیواری بمالید. در صورتی که سطح دیواری خیلی کثیف باشد، می‌توانید از مواد شوینده قوی‌ تری استفاده کنید.
  2. بررسی شکستگی‌ها: بعد از پاک کردن سطح دیواری، باید آن را بررسی کنید و اگر شکستگی یا سوراخی در آن وجود داشت، آن را تعمیر کنید.
  3. برداشتن لکه‌ها: در صورت وجود لکه‌های سطحی روی دیوار، آن‌ها را با استفاده از یک محلول شوینده و اسفنج پاک کنید.
  4. تعویض قطعات شکسته: اگر بخشی از کاغذ دیواری شکسته یا متلاشی شده است، باید آن را تعویض کنید.
  5. استفاده از فنر ماشین: یکی از روش‌های سریع و موثر برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده از فنر ماشین است. فنر ماشین را روی کاغذ دیواری بکشید و با یک اسفنج تمیز کنید.
  6. استفاده از روش‌های خانگی: می‌توانید از روش‌های خانگی مانند استفاده از بخار آب یا سفیده تخم مرغ برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنید.

بعد از تمیز کردن کاغذ دیواری، باید آن را خشک کنید. برای این کار می‌توانید از یک فن یا هواگرد استفاده کنید.

اسپری پاک کننده کاغذ دیواری

این نوع از محصولات عموماً شامل مواد شیمیایی از جمله اتانول، متانول، متیل‌استات و آسیتون می‌باشد که به عنوان ماده حل کننده برای چسب کاغذ دیواری استفاده می‌شوند.

برای استفاده از این محصول، شما باید کاغذ دیواری را با آبکشی و پاک کردن برای حذف هر گونه گرد و غبار اولیه، آماده کنید. بعد از آماده‌سازی، شما می‌توانید اسپری پاک کننده کاغذ دیواری را به طور مستقیم بر روی کاغذ دیواری پاشیده و تمامی نقاط را پوشش دهید. سپس با یک ابزاری مانند تیغه تخت، می‌توانید کاغذ دیواری را از دیوار جدا کنید.

مهم است که قبل از استفاده از این محصول، دستورالعمل تولید کننده را با دقت مطالعه کنید و به مواد ایمنی و لباس‌های محافظی نیز توجه کنید. همچنین، برای اطمینان از موفقیت عملیات پاک کردن، می‌توانید از یک تست کوچک برای امتحان روی یک نقطه کوچک از کاغذ دیواری استفاده کنید.

اسپری تمیز کننده کاغذ دیواری

آیا کاغذ دیواری ها قابل شستشو هستند؟

برخی از انواع کاغذ دیواری در واقع قابل شستشو هستند. به طور دقیق، وینیل و فایبر گلاس جامد. این دو نه تنها به دلیل مقاومت در برابر آب و کیفیت قابل شستشو، بلکه به دلیل دوام آنها اغلب انتخاب های ارجح هستند. کاغذ دیواری جامد وینیل می تواند تا ۲۰ سال به شما خدمت کند، بنابراین مطمئناً یک سرمایه گذاری است که باید در نظر بگیرید، به خصوص برای مناطقی از خانه مانند آشپزخانه و حمام، که به سرعت کثیف می شوند و در آن رطوبت بالاست.

قاعده کلی این است که بیشتر مواد مصنوعی را می توان با روش های تمیز کردن مرطوب نگهداری کرد و یکی از دلایل آن پوشش محافظ براق آنها است. از سوی دیگر، کاغذ دیواری های ساخته شده از مواد طبیعی مانند بامبو، پارچه، گیاهان و موارد مشابه در اثر رطوبت آسیب می بینند. مورد دوم برای کاغذ دیواری هایی که از مواد طبیعی و مصنوعی تشکیل شده اند نیز صدق می کند.

بهترین راه برای اطمینان این است که برچسب کاغذ دیواری خود را بررسی کنید، جایی که ترکیب و کیفیت های قابل شستشو/غیر قابل شستشو باید ذکر شود. اگر می توانید نام سازنده را ببینید، می توانید اطلاعات آنلاین را نیز جستجو کنید.

بهترین راه برای تمیز کردن کاغذ دیواری ها

هنگامی که نوع کاغذ دیواری را که می خواهید تمیز کنید مشخص کردید، زمان آماده سازی و کار واقعی فرا می رسد. با این حال، نگران نباشید، ما قول می‌دهیم که این روند ساده است و شما را گام به گام در زیر راهنمایی خواهیم کرد. تنها چیزی که ممکن است شما را کند کند پاک کردن لکه های مختلف و تمیز کردن مواد خاص کاغذ دیواری مانند نوع بافت است.

آنچه شما نیاز خواهید داشت:

  • گردگیر یا جاروبرقی با استفاده از برس
  • دستکش لاستیکی
  • ظرف بزرگ
  • اسفنج نرم را تمیز کنید
  • پارچه میکروفیبر
  • صابون بی رنگ ملایم
  • سرکه سفید
  • آب گرم و سرد
  • پاک کن آدامس
  • خمیر

هر روش تمیز کردنی که در زیر می‌یابید، بهتر است قبل از استفاده روی کل سطح، روی بخش کوچکی از کاغذ دیواری آزمایش شود. هنگام آزمایش، قسمتی از کاغذ دیواری پنهان را ترجیحاً در گوشه های پایین یا قسمتی که با مبلمان پوشانده شده است، انتخاب کنید. پاک کننده را روی یک نقطه کوچک بمالید، تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا تغییر رنگ، پوسته شدن یا نوع دیگری از آسیب ظاهر می شود.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو

کاغذ دیواری‌های قابل شستشو ممکن است راحت‌تر تمیز شوند، اما هنوز هم باید مواردی را در نظر گرفت و مراقب آنها بود.

گردگیری از بالا به پایین:

ضروری است که کاغذ دیواری را به خوبی گردگیری کنید. در غیر این صورت، هنگامی که شروع به شستشو با آب کنید، با یک آشفتگی بزرگ روبرو خواهید شد. راه سریع‌تر و آسان‌تر برای از بین بردن گرد و غبار جمع‌شده، استفاده از جاروبرقی با اتصال برس است. در صورت تمایل می توانید از گردگیر نیز استفاده کنید، اما جاروبرقی روش موثرتری است. از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید، به طوری که در پایان بتوانید گرد و غبار ریخته شده را از روی زمین جمع کنید.

آب و صابون را با هم مخلوط کنید:

نیازی به استفاده از پاک کننده های شیمیایی ساینده یا تهاجمی نیست، زیرا اولی می تواند لایه محافظ کاغذ دیواری را خراش دهد، در حالی که پاک کننده های شیمیایی می توانند واکنش ایجاد کرده و لکه های تغییر رنگ به جا بگذارند. صابون و آب ولرم ساده بیش از اندازه کافی است تا سطح کاغذ دیواری شما را دوباره براق و تمیز کند. ۱/۲ قاشق غذاخوری صابون را با ۲ لیتر آب مخلوط کنید. اگر متوجه شدید که محلول بیش از حد صابونی شد، آب بیشتری اضافه کنید.

هر قسمت از کاغذ دیواری را بشویید:

به شما توصیه می کنیم که دیوار را به صورت عمودی به دو قسمت تقسیم کنید و آنها را یکی یکی کار کنید. شما فقط باید سطح را مرطوب کنید، نه اینکه آن را خیس کنید. در این مرحله روی لکه ها کار نکنید، زیرا می توانید در مرحله بعد روی آنها تمرکز کنید.

سطح را با یک پارچه میکروفیبر تمیز خشک کنید:

بهتر است سطح کاغذ دیواری را بلافاصله پس از شستشو با یک پارچه خشک کنید. به این ترتیب، رطوبت و کثیفی باقی مانده را جمع آوری کرده و از ایجاد رگه ها جلوگیری می کنید.

لکه ها را درمان کنید:

می توانید از سرکه برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنید، اما خود را به درمان انواع قابل شستشو محدود کنید. سرکه سفید می تواند برای از بین بردن غذاهای چرب، کپک زدن یا لکه های قهوه ای مفید باشد. خواص بسیار خوبی دارد که دو مورد از آنها کشتن باکتری، قارچ و از بین بردن چربی است. ما در پایین تر به درمان های مختلف لکه می پردازیم.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو

این نوع کاغذ دیواری ها در تمیز کردن به کمی دقت و توجه بیشتری نیاز دارند، زیرا نمی توانند تمیز شوند. با این حال، این وظیفه ای است که می توانید از عهده آن برآیید.

گرد و غبار را پاک کنید:

با استفاده برس جارو، گرد و غبار کاغذ دیواری خود را با جاروبرقی پاک کنید. به خاطر داشته باشید که مواد بافت دار همراه با مخمل یا کاغذ دیواری های پارچه ای دیگر به راحتی آسیب می بینند. بنابراین، هنگام تلاش برای بیرون آوردن گرد و غبار، با برس به شدت فشار ندهید.

کاغذ دیواری را بررسی کنید:

پس از پاک شدن گرد و غبار، می توانید به راحتی به دنبال لکه بگردید. آنها را در نظر داشته باشید، تا بتوانید بعداً آنها را درمان کنید.

لکه ها و لکه ها را از بین ببرید:

این ممکن است کمی چالش برانگیزتر باشد، زیرا کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو را نمی توان با اسپری پاک کننده یا هر نوع پاک کننده مایع دیگری درمان کرد. دو روش خشک شویی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. یکی از آنها درمان این ناحیه با یک اسفنج خشکشویی است. می تواند دوده و سایر زباله ها را حذف کند. قابل استفاده مجدد و کاملا ایمن برای استفاده بر روی مواد غیر قابل شستشو است.

گزینه دوم این است که کاغذ دیواری خود را با خمیر یا سایر محصولات خشکشویی بتونه مانند تمیز کنید. ممکن است غیرعادی به نظر برسد، اما آیا می‌دانستید که خمیر بازی در ابتدا دقیقاً برای تمیز کردن کاغذ دیواری ساخته شده است؟ همانطور که مشخص است، این یک گزینه پیشنهادی برای کاغذ دیواری های ظریف است، زیرا خطری برای مواد ایجاد نمی کند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که خمیر را روی سطح بغلتانید تا آن کثیفی از بین برود.

پاک کردن لکه از روی کاغذ دیواری

اکنون، بیایید روی فرآیند حذف لکه کاغذ دیواری با جزئیات بیشتر تمرکز کنیم، که چالش برانگیزترین بخش کار است.

اثر انگشت و چربی مواد غذایی

حتی ممکن است تا زمانی که کاغذ دیواری را نزدیکتر بررسی نکنید، متوجه اثر انگشت آن نشوید. با این حال، پس از انجام این کار، می توانید سعی کنید آنها را از روی سطح پوشش داده شده و صاف با یک پاک کن آدامس بردارید.

اگر کمکی نمی کند یا تعداد آنها خیلی زیاد است، ترکیب سرکه و آب می تواند هم اثر دست و هم لکه های غذایی غنی از چربی را از وینیل و سایر کاغذ دیواری های قابل شستشو از بین ببرد. بالاخره سرکه چربی را می شکند، یادتان هست؟

وقتی صحبت از مواد ظریف تر به میان می آید، گرمای اتو یا سشوار می تواند به پاک کردن ایمن لکه کمک کند. صرفاً برای حفظ امنیت، به دلایل مختلفی روش خشک کن را توصیه می کنیم. از یک سو، تنظیم میزان گرمایی که به کاغذ دیواری می‌دهید آسان‌تر است، و از سوی دیگر، هیچ خطری وجود ندارد که با یک علامت سوختگی بد شکل آهنی روی دیوارتان خاتمه دهید.

می توانید سعی کنید لکه را با سشوار آب کنید و با دستمال کاغذی پاک کنید. اگر این کافی نیست یا می خواهید روش اتو را امتحان کنید، پارچه ای را روی لکه قرار دهید و آن را با اتو گرم کنید. به این ترتیب می توان ماده روغنی را روی پارچه منتقل کرد.

کپک و لکه های تیره

اگر لکه‌های تیره روی کاغذ دیواری می‌بینید، به احتمال زیاد ناشی از کپک یا آب است. هیچکدام نباید نادیده گرفته شوند، بنابراین باید قبل از انتشار آنها اقدام کنید.

احتمالاً به متخصصانی نیاز خواهید داشت تا هرگونه نشتی در خانه را پیدا کرده و آنها را برای همیشه برطرف کنند. در مورد کپک، در برخی موارد، سرکه به همراه آب می تواند برای از بین بردن کپک کافی باشد و همچنین برخی از نقاط تیره ناشی از دود سیگار را از بین ببرد. باز هم، بهتر است از این روی کاغذ دیواری های وینیل و فایبرگلاس استفاده شود که با پاک کننده های مایع قابل درمان هستند.

با این حال، اگر با کپک سیاه مواجه هستید و تجمع قابل توجهی وجود دارد، محلول سفید کننده و آب موثرتر خواهد بود. البته به خاطر داشته باشید که سفید کننده می تواند مواد را سفید کند، به همین دلیل است که نباید روی کاغذ دیواری های تیره رنگ استفاده شود. همچنین، با محلول ضعیف فقط ۱/۲ قاشق غذاخوری سفید کننده رقیق شده در ۱ لیتر آب شروع کنید. قبل از اینکه مقدار بیشتری از آن را اعمال کنید، حتماً تست کنید تا ببینید روی یک نقطه کمتر قابل مشاهده چگونه واکنش نشان می دهد.

مداد رنگی

اگر فرزندان شما تصمیم گرفته اند از کاغذ دیواری به عنوان برگه نقاشی خود استفاده کنند، عجله نداشته باشید. این پایان دنیا نیست و راهی برای رفع آن وجود دارد. در حالی که راه حل های تمیزکننده مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را آزمایش کنید، احتمالاً ایمن ترین و مؤثرترین آنها استفاده از گرما است. این به شما شانس بیشتری می‌دهد که اگر نگوییم تمام مداد رنگی را از روی کاغذ دیواری بردارید بدون اینکه نیازی به تمیز کردن سخت باشد.

باز هم می توانید از روش اتو یا سشوار که در بالا ذکر شد برای شکستن لکه و جذب آن با پارچه تمیز یا حوله کاغذی استفاده کنید.

با برداشتن مواد اضافی به آرامی از روی دیوار با یک سوهان پلاستیکی شروع کنید. مداد شمعی باقیمانده را با کمک سشوار آب کنید. سپس، با دقت پاک کنید. اگر کاغذ دیواری شما اجازه می دهد، هر جای باقی مانده قابل مشاهده را با آب و صابون تمیز کنید.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن کاغذ دیواری

اکنون، چند قانون اساسی تمیز کردن کاغذ دیواری را به خاطر بسپارید که می تواند نتایج رضایت بخشی به شما بدهد و شما را از اشتباهات اساسی و جایگزینی احتمالی کاغذ دیواری نجات دهد.

  • همیشه قبل از شروع تمیز کردن، وضعیت کاغذ دیواری را بررسی کنید. این می تواند به شما کمک کند تا مواد را شناسایی کنید و همچنین آسیب ها یا لکه هایی را که باید مراقبت کنید، شناسایی کنید.
  • در مورد شناسایی مواد، همیشه به دنبال برچسب، مارک یا سرنخ های دیگری باشید که ممکن است شما را به توصیه های تمیز کردن و نگهداری برای محصول خاص هدایت کند.
  • فوراً لکه ها را تمیز کنید، به خصوص وقتی صحبت از غذا یا نوشیدنی های پر رنگ مانند قهوه یا شراب می شود. هنگامی که آنها در کاغذ دیواری قرار می گیرند، بلند کردن آنها بسیار سخت خواهد بود.
  • از سرکه سفید، سفید کننده و ترکیب آب و صابون برای درمان فقط کاغذ دیواری های قابل شستشو و بادوام استفاده کنید.
  • کاغذ دیواری خود را حداقل هر سه ماه یکبار گردگیری کنید. حداقل سالی یکبار سطح را تمیز و لکه دار کنید. مناطق پرخطر، مانند آشپزخانه، حمام و اتاق بچه ها، می توانند از مراقبت های مکرر بهره مند شوند.
  • هرگز از محصولات ساینده برای تمیز کردن سطوح کاغذ دیواری، صرف نظر از اینکه از مواد قابل شستشو یا غیرقابل شستشو ساخته شده اند، استفاده نکنید.
  • اگر مطمئن نیستید که کاغذ دیواری چیست، تمیز کردن کاغذ دیواری را شروع نکنید. ممکن است به طور غیر قابل برگشتی به آن آسیب بزنید.
  • خطر استفاده از پاک کننده های آب یا آب بر روی کاغذ دیواری هایی را که می دانید ظریف و غیرقابل شستشو هستند، نکنید. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما گاهی اوقات، افراد تصمیم می گیرند به هر حال آزمایش کنند، و نتیجه می تواند زشت باشد.
  • وقتی صحبت از آزمایش شد، فراموش نکنید که قبل از انجام تمیز کردن کامل، هر روش تمیزکاری را که تصمیم به استفاده از آن دارید، روی یک نقطه کوچک و پنهان از دیوار آزمایش کنید.
مشاوره رایگان تلفنی